KUNDCASE

Roxx Communication Group

Den stora byrån på den lilla orten: ROXX

Inte långt ifrån Astrid Lindgrens värld i Vimmerby ligger Roxx, företaget där det också berättas historier på en mängd spännande och kreativa sätt.


Roxx Communication Group Åtta.45 Tryckeri

År 1987 grundas Roxx Communication Group i småländska Vimmerby, och verksamheten är inriktad mot att producera kundtidningar. Först ut blir den lokala gratistidningen Tema, och på den vägen är det. I dag har produktionen utvidgats till att omfatta även broschyrer, reklam, webb och film. Man hjälper företag, föreningar, organisationer och offentlig sektor i hela landet att marknadsföra och kommunicera sina produkter och tjänster.

I Vimmerby arbetar ett 40-tal medarbetare. Roxx har även ett stort nätverk av frilansande skribenter, fotografer och personer med kompetens inom reklam, film och annan media.

– Vi är stolta över att ha vårt huvudkontor i Vimmerby, speciellt eftersom branschen i övrigt är koncentrerad till större städer. Vi jobbar över hela Sverige och vi reser gärna, och sedan har vi vårt frilansnätverk. Detta gör att vi finns där kunderna finns. Men vi har valt att utgå härifrån Vimmerby – vi är en stor byrå på liten ort, säger Jakob Andersson, som har varit delägare och vd på Roxx sedan 2011.

På kundlistan har Roxx allt från börsbolag till enmansföretag inom olika branscher, med tyngdpunkten inom medelstor industri- och tjänstesektor. För sina största kunder gör man allt från visitkort och rapporter till webbplats och appar, och så tidningar varje kvartal. Sedan har man också många kunder där man gör någon eller några delar av allt som Roxx har att erbjuda. Men det är inte alla i Vimmerby som inser hur många kunder och uppdrag man faktiskt har på Roxx…

Roxx Communication Group Åtta.45 Tryckeri

– I Vimmerby känner man igen i princip alla, men alla i stan har nog inte full koll på vad vi gör, eftersom många av våra produkter släpps utanför stan. Vi har till exempel en lokal turisttidning som vi gör varje år, och det har hänt att folk har undrat hur vi kan leva på bara den, men det är ju en av kanske 300 tidningar vi gör på ett år. Så lokalt känner inte alla till att vi har betydligt fler kunder, varav en hel del större, säger Håkan Grönqvist, inköpare på Roxx som har arbetat på företaget i olika kapaciteter sedan företaget bara var några månader gammalt.

Företaget är en av de äldsta kundtidningsproducenterna i Sverige, och det är fortfarande en stor del av den dagliga verksamheten. Man gör såväl redaktionella tidningar och magasin som annonsfinansierade, något som Roxx säljavdelning har stor erfarenhet av – man är en av de största i landet på annonsfinansierade produktioner.

Webb, film och digitalt material har varit på frammarsch de senaste åren, och detta håller i sig. Kommunikationen riktas både till beställarens kunder och egna medarbetare, och huruvida den trycks eller är digital är inte särskilt relevant på Roxx:

– Senast i går hade vi ett möte där vi poängterade att vi inte vill prata om tryckt och digital kommunikation, utan bara om kommunikation, säger Jakob.

Likt alla andra företag, påverkades arbetet och arbetssättet på Roxx av pandemin som bröt ut våren 2020.

– Hösten 2019 och första kvartalet 2020 gick väldigt bra för oss och det var full fart. Sedan blev det en tvärnit i vecka 13, som för alla. Hela företaget permitterades och vi har fått jobba mycket digitalt och hemifrån för de som haft möjlighet. Våra utesäljare har av förklarliga skäl inte varit ute och rest, säger Jakob.

Även om medarbetarna har varit permitterade och arbetssätten har sett annorlunda ut för många, har man haft en hel del att göra på Roxx.

 

Roxx Communication Group Åtta.45 Tryckeri

– Våra återkommande kunder har stannat kvar, det är vi glada och stolta över. Vi märkte av en förbättring före sommaren, och vi hoppas att det fortsätter i den riktningen. I och med att verksamheten har lite olika ben att stå på, kan vissa delar bära de andra i en kris, vilket är en styrka, säger Jakob.

Att medarbetarna på Roxx gjort sitt allra bästa i en global kris kommer kanske inte som någon överraskning för den som tittat in genom dörrarna till företaget.

– Vi har alltid haft en bra sammanhållning i företaget, och det sociala är jätteviktigt. Jag åker gärna till jobbet, med hänsyn till de rekommendationer som finns. I produktionsdelen där jag sitter är vi några stycken som varit på plats hela tiden, och vi har märkt att det är viktigt att se till att ta den där fikarasten ihop och att inte sitta kvar vid datorn med hörlurar på. Att upprätthålla den goda stämningen och prata av sig lite gör stor skillnad, säger Håkan.

På Roxx löper arbetet på ungefär som på en dagstidning, det är i regel en produktion som går till tryck eller pdf varje dag. Från visitkort till stora produktioner på flera hundra tusen exemplar.

– Våra kunder efterfrågar fortfarande mycket trycksaker, och det är mycket som Åtta.45 Tryckeri hjälper oss med. Förutom tidningar och broschyrer är vi speciellt tacksamma för hjälpen vi får med utskick, mappar och specialtryck som är mer kopplade till reklamtryckeri. Samarbetet med Åtta.45 Tryckeri fungerar jättebra. Vi har jobbat med Stefan Nordén länge och vi är jättenöjda, säger Jakob.

 

Roxx Communication Group Åtta.45 Tryckeri

– Vi funkar bra ihop. Något jag särskilt uppskattar med Stefan och Åtta.45 är att jag får snabba svar och pris på det jag frågar efter – och sedan ofta ett alternativt pris. Det kan handla om att tänka om kring mått för att få ned kostnaden. Kunskapen som finns där är ovärderlig! Till exempel kanske de på prepress upptäcker ett fel på paginering och när det upptäcks tidigt så slipper vi trycka om. Det sparar både tid och pengar, vilket är viktigt när det är kundens pengar det handlar om. Engagemanget på hela företaget är jätteviktigt för oss, säger Håkan.

De senaste åren har man märkt av ett allt större intresse för olika miljöaspekter från kunderna.

– Vi har fler och fler kunder som efterfrågar miljömärkt papper och FSC-märkningar av produkterna. Vi använder svenskt papper och försöker tänka på hela biten när det gäller miljö. Det är jättebra att kunden ställer de frågorna, då gör vi ännu mer research och tar fram mer underlag. Åtta.45 Tryckeri är allsidiga och kan det mesta. Vi kommer ha en utbildning i miljömärkning för hela företaget så alla kan svara på de här frågorna. Där får vi hjälp av miljöansvariga från Åtta.45 Tryckeri som kommer och informerar om märkningar och vad de innebär så alla ska ha den förståelsen, säger Håkan.

Att alla medarbetare är med ombord när det kommer nytt är precis som vanligt för företaget, där samarbetet och det personliga hela tiden löper som en röd tråd genom verksamheten.

– Vi har ett enormt lagarbete här i Vimmerby, och det blir en familjär stämning på en mindre ort. Det är människorna här som är Roxx! säger Jakob med eftertryck.

 


Text: Malin Pumplun
Foto: Roxx Communication Group
Denna artikel publicerades i nr 2 2020 av Åtta.45 Magasin