KUNDCASE

Kronans Apotek

En vision om en friskare morgondag

Allas rätt till ett hälsosammare liv är en självklarhet i vårt samhälle.
Då behövs aktörer som är beredda att satsa på utveckling och utbud.
Kronans Apotek är företaget som använder sig av ny teknik och innovation för att bedriva omsorg. Inte undra på att apotekskedjan är både prisbelönt och växande.

 


Innovation och utveckling för allas rätt
till ett hälsosammare liv.

Under 1990-talet avregleras ett flertal branscher i Sverige: taxi, post och järnväg för att nämna några. Det statliga apoteksmonopolet var även det ifrågasatt, och ett starkt skäl som lades fram i avskaffandets favör var att Sverige hade relativt få apotek per invånare när man tittade på andra jämförbara länder. Från sitt grundande 1907 hade Kronans Droghandel bland annat distribuerat läkemedel till statliga Apoteket, men 2010 gavs Kronans Droghandel rätt att köpa 170 apotek och man började verka som apotekskedja.

En av Åtta.45 Tryckeris största och längsta kundrelationer inleddes 2010 med hjälp av ett original för ett receptblad. Efter det följde lite fler småprojekt och så småningom det första kampanjmaterialet. I takt med att apoteken har blivit fler blivit det och omfattningen av samarbetet har växt. Idag är Kronans Apotek Sveriges tredje största apotekskedja och har cirka 2 600 medarbetare och över 325 apotek från Trelleborg i söder till Malmberget i norr.

– När man har en sådan här lång relation lär man känna varandra och det underlättar det mesta, säger Anna Wigren, kampanjchef på Kronans Apotek.

Många olika tryckprodukter till Kronans Apotek.

Till Kronans Apoteks alla butiker skickas kampanjmaterial tolv gånger om året. Det rör sig varje månad om ett hundratal artiklar och alla olika delar av Åtta.45 är involverade: tryck i offset, display och digitalt samt numera också pack i Falun. Kronans Apoteks butikskampanjmaterial innehåller i huvudsak affischer, hyllvippor, ljuslådeaffischer, hängande takskyltar, golvdekaler och stående kartongskyltar. Beroende av vad det är för trycksak kan Åtta.45 styra trycket till det som blir mest kostnadseffektivt för Kronans Apotek; ibland är det smartast med offset, ibland display. Materialet för butikskampanjerna tar sin tid att trycka, sedan ska det packas och därefter skickas allting ut. Att få ihop allting tidsmässigt har varit en riktig utmaning i och med att kampanjerna ligger så snart efter varandra.

– Tack vare att vi gör hela biten under ett tak har vi kunnat lösa det genom att packa det som ska längre ut i landet först. Därefter kan vi packa och skicka det som inte har så lång resväg. På så sätt har vi kunnat krympa tiden och allting hinns med. Hade vi inte gjort allting själva är frågan om det hade gått att göra det på den tiden, säger Ronny Bergström, kundansvarig på Åtta.45, som har varit med ända sedan det där första receptbladet.

Åtta.45 sköter all lagerhantering och logistik.

I Falun lagerhålls även de produkter som finns i den e-handel som tillhandahålls av Åtta.45 där apoteken kan gå in och beställa de artiklar de behöver. En smidig tryck- och distribueringsprocess gör att Kronans Apotek kan fokusera på att utveckla sin verksamhet ytterligare. De senaste åren har man arbetat med ny teknik för att göra sin marknadsföring smartare och relevantare för sina kunder. Man har också lagt stor vikt vid att ge en enhetlig bild av sin verksamhet, sina tjänster och sitt utbud. Allt detta avspeglas i resultatet, och Kronans Apoteks egen e-handel växer så det knakar.

Kronans Apotek använder artificiell intelligens för att optimera annonsering och hitta fler kunder, öka sin konvertering och ta fram mer relevanta och specifika annonser som baserar sig på användarnas beteende. Satsningen har lett till både ökad konvertering och nya kunder. Under 2019 fick Kronans Apotek också fått motta pris för sin marknadsföring där motiveringen löd att man ”med ett helt nytt grepp i sin kategori och ett uthålligt arbete i alla kanaler och verktyg har förvandlat sterilt till omsorg”. Ett modernt och kundnära apotek i ordets sanna bemärkelse!

Är du förälder kanske du har sett den flerfaldigt prisbelönta Facebook- och Instagram-kampanjen ”Barnleksrapporten”? Den påminner föräldrar om att smörja in sina barn med solskydd. Kampanjen är en helt och hållet datadriven väderleksrapport som anpassas efter användarens position och väder, vilket hjälper barn att inte bränna sig i solen – vare sig de är på stranden eller leker på skolgården.

Man utvecklar inte bara sina digitala satsningar och sin e-handel, man har också ett gediget omnikanaltänk där den fysiska kundkontakten är precis lika viktig som tidigare – om inte ännu viktigare. Det var i början av 2019 som Kronans Apotek till exempel lanserade drop in-mottagningar för enklare vårdärenden på två av sina apotek i Stockholm. I skrivande stund finns sådana mottagningar nu på sex apotek i landet.

– Vi ser fram emot att fortsätta erbjuda och utveckla hållbara produkter och lösningar för hälsa och välmående! säger Anna.

Sveriges tredje största apotekskedja har som vision att möjliggöra en friskare morgondag, och det är Åtta.45 Tryckeri väldigt glada över att kunna hjälpa till med. Det blir spännande att följa Kronans Apoteks resa även i framtiden.


Text: Malin Pumplun
Foto: Kronans Apotek/Adobe Stock
Denna artikel publicerades i nr 1 2020 av Åtta.45 magasin.

Frågor? Vi hjälper dig gärna och snabbt!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.