En nyhet från Åtta.45 Tryckeri

Stör du dig på reklam i digitala medier?

Åtta.45 Tryckeri Sociala Medier difgital reklam

Du är inte ensam.

Resultatet av en undersökning från Novus vittnar om att reklamtröttheten är utbredd. Reklamen har historiskt sett väckt känslor hos svenskarna. Går man några år tillbaka så finns det klassiker som folk fortfarande refererar till. Denna företeelse blir allt mer sällsynt. Reklamtröttheten i Sverige når allt högre nivåer – så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam, och andelen ”mycket negativa” har ökat till ca 20 procent.

Finns det några bra kanaler kvar för reklamen? Jo, hela 77 procent av svenskarna gillar eller är neutrala till reklam i tryckta tidningar och magasin. 20 procent tycker om eller t o m tycker mycket om annonsering i papperstidningar.

Ställ det mot reaktionerna från 65 procent av deltagarna i undersökningen som inte alls tycker om reklamen de matas med i sociala medier. Reklam på sajter på nätet missgillas av hela 74%. Reklam i söktjänster som Google, Youtube och digitala playtjänster får också tummen ned från mellan 69-74 procent av de tillfrågade. Sju av tio uppger att de gärna skulle betala extra för reklamfria tjänster.

En annan aspekt är att det slarvas mycket i förarbetet till den datadrivna reklamen. Följden är att vi upplever digital reklam som irriterande med efterhängsna nätannonser som vet vad du har letat efter tidigare. Att vara förföljd är inte en bra känsla. Det kan slå tillbaka på både varumärkets värde och försäljningssiffror.

Coronapandemin har gjort att människor ökat aktiviteten rejält i sociala medier under 2020. Här finns även barnen. Idag använder praktiskt taget alla svenska ungdomar sociala medier i någon mån. Det skapar ytterligare en fallgrop för den digitala reklamens framfart – den etiska aspekten. Resumé Insikt gjorde en undersökning där de utgav sig för att vara 13 och 17 år i sociala medier. De mötte en tsunamivåg av annonser med direkta köpuppmaningar, skönhetsingrepp, dejtinglinjer och onlinekasinon – etiskt tveksamma eller rentav olagliga att rikta mot barn. Med en nästintill obefintlig tillsyn av annonsering i sociala medier lämnas barn och ungdomar helt skyddslösa.

Endast 3 % av svenskarna är positiva till reklam i sociala medier. Det kanske är dags att lägga mer av budgeten på tryckt media för att inte klickas bort av reklamtrötta mottagare?

//Red.

 

Åtta.45 Tryckeri Logotype

 

Undersökningen om vår syn på reklam är framtagen av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

 

Frågor? Vi hjälper dig gärna och snabbt!