KUNDCASE

Interflora

Ett samarbete i full blomning.

Över hela vårt avlånga land finns Interflora- butiker och ombud.
Den enorma kunskapen, synen på blommor som känsloförmedlare och viljan att förnyas
gör Interflora till en verkligt blomstrande verksamhet.


Interfloras svenska historia sträcker sig tillbaka till 1923

Vi kan nog alla känna igen oss i påståendet att blomsterkraften gör något med oss. När vi flyttar till ett nytt ställe känns det ofta inte ombonat förrän blommor och växter också har flyttat in. Visst sneglar vi på vad som finns på nya bekantskapers fönsterbleck för att se om vi har att göra med en romantisk ros eller en taggig kaktus. Och visst är det lätt att le när du får en blombukett av någon. Detta kallar Interflora för The Flower Effect, att blommor är nära kopplade till vårt känsloliv.

Interfloras svenska historia sträcker sig tillbaka till 1923 när sex blomsterhandlare gick samman och startade en organisation för blomsterförmedling. Verksamheten växte snabbt och 1952 började man erbjuda Blommogram: en blomsterleverans till personer i Sverige och utomlands. Det första Blommogrammet skickades till Gustav VI Adolf.

Interflora är en frivillig medlemsorganisation med omkring 550 butiker över hela Sverige. Av dessa är 100 fullständiga konceptbutiker, medan resterande 450 är ombud som utför och levererar Blommogram, men sköter det mesta annat själva. Internationellt finns det cirka 56 000 anslutna butiker som levererar Blommogram över hela världen. Verksamheten är både omtyckt och välkänd; i Sverige ligger varumärkeskännedomen för Interflora på hela 97 procent.

Heidi Mikkonen, florist som anlitas av Interflora. Här är hon i full färd med att binda blommorna till framsidan för almanackan 2020.

 

Vår almanacka är en uppskattad trycksak

Ett uppskattat inslag i Interfloras värld är den almanacka som man tagit fram sedan 1970-talet där en eller flera florister får visa upp sitt floristiska hantverk. Den görs unik för varje konceptbutik och ombud med logga och butiksnamn.

– Almanackan är en otroligt uppskattad produkt hos både kunder och butiker. Nästa år är det floristen Heidi Mikkonen som visar upp fantastiskt inspirerande skapelser med fokus på hållbarhet, säger Anna Vennerström, projektledare på Interflora.

Interflora i Sverige har bara några år kvar till sitt 100-årsjubileum, men utvecklas ständigt. År 2017 bytte Interflora allt från grafisk profil, hemsida och orderhanteringssystem till lokaler och vd. Dessutom gjorde man om konceptuppdelningen, som tidigare bestod av tre olika delar, till dagens fördelning av Interflora-butiker och ombud.

Implementering av en ny grafisk profil i 550 butiker med olika grad av hur mycket de kommunicerar varumärket är en utmaning. Att ha en leverantör för allt inom trycksaker, butiksmaterial, ateljé- och fototjänster till e-handel, system, lager och logistik underlättar:

– Både för oss på huvudkontoret och för butikerna är det mycket värt att jobba med människor som kan vår historia och vet hur vi vill ha det. Det gäller alltifrån trycksaksproduktion till lagerhållning, bildbank och originalproduktion, säger Anna.

Åtta.45 Tryckeris Mediabank skapar användarvänlig filhantering.

Ungefär fyra gånger om året skickas fysiskt butiksmaterial som affischer, dekaler och annat exponeringsmaterial ut till Interfloras butiker, som även har tillgång till digitalt material via bildbanken som driftas av Åtta.45. Hos tryckeriet i Falun hålls lager och när blomsterhandlarna beställer nytt butiksmaterial så är det härifrån det skickas.

– Just nu håller vi på att byta till Åtta.45:s mediabank. Vår förhoppning är att få en mer lättnavigerad och användar- vänlig filhantering, säger Anna. Interfloras kampanjmaterial gjordes tidigare av en extern reklambyrå, men sedan i år ligger alla ateljétjänster hos Åtta.45.

– Vi har blivit Interfloras produktionsbyrå, kan man säga – vi har gått från att göra enbart trycksaker till att leverera allt fler tjänster. Jag har arbetat med Interflora under många år och det är väldigt kul att kunna hjälpa till i ett bredare perspektiv, säger Dag Wassberg, kundansvarig för Interflora.

Förändringarna man åstadkom under 2017 har inte gjort att Interflora vill luta sig tillbaka, tvärtom vill man bli ännu bättre och fortsätta erbjuda sina kunder bästa möjliga service.

– Med fler och fler aktörer som gör ungefär samma saker som vi så gäller det att hela tiden utvecklas. Vi har en otroligt hög varumärkeskännedom, men behöver revitalisera och modernisera för att föryngra vårt varumärke. Det är ett spännande arbete vi har framför oss! säger Anna.


Text: Malin Pumplun
Foto: Interflora/Adobe Stock
Denna artikel publicerades i nr 2 2019 av Åtta.45 Magasin.