VARIABELTRYCK
MOT NYA HÖJDER

Publicerad

EPILOG: År 1912 köper Johan Petter Åhlén ett flygplan som han ber flygpionjären Hugo Sundstedt att flyga. Från planet släpper han tryckta blad och när Sundstedt landar delas broschyrer från Åhlén & Holm ut till åskådarna. Vips så hade ett nytt ord sett dagens ljus: flygblad! Även om utdelningen i dag inte är lika spektakulär, så fyller postala utskick en mycket mycket viktig funktion i kommunikationen mellan Åhléns och deras medlemmar.



KUNDCASE: ÅHLÉNS KUNDKLUBB

Åtta45 Tryckeri Åhléns Mall of Scandinavia


I en alltmer digital värld är det många som tycker att det är skönt att få utvald reklam i brevlådan i stället för i mejlens inkorg, som lätt svämmar över av erbjudanden och skräppost.
– Vi ser att den största andelen av de som löser in ett erbjudande är de som fått det hem i brevlådan. Det är ju ett stort brus i e-posten, så det är fortfarande många som tar brevet och sätter upp på kylskåpet, säger Fredrik Wallin, kampanjansvarig CRM på Åhléns.

Åtta.45 tryckeri Åhléns DR variabel tryck


ATT KOMMUNICERA MED KUNDERNA GENOM SMARTA UTSKICK
Tidigt insåg Åhléns värdet och nyttan av en kundklubb, redan 1996 grundades Åhlénsklubben. I dag har klubben 2,2 miljoner medlemmar. Magasinen är väl genomtänkta och lyfter fram såväl det egna sortimentet som personer med spännande historier. Med en så bred kundgrupp som Åhléns har, är det avgörande att kunna anpassa kommunikationen och informationen till varje enskild kund.

Att ge alla kunder samma erbjudande skulle göra att många kunder får information som inte är relevant för dem. Brevet som följer med varje magasin trycks variabelt och innehåller inte bara namn, adress och bonuspoäng, utan även erbjudanden som är utvalda specifikt för den aktuella kunden blir brevet både lockande och läsvärt.


Åtta.45 Tryckeri Åhléns


ÅTTA.45 ÄR SPECIALISTER PÅ ATT KOPPLA VARIABELDATA FÖR ATT TILLVERKA UNIKA TRYCKSAKER
– Vi skickar Åtta.45 Tryckeri en fil som innehåller medlemsinformation och personliga erbjudanden som alltså kan se helt olika ut för olika medlemmar. Sedan tillkommer ibland också varuprover och annan information från våra leverantörer. Slutligen ska brevet tryckas, allt packas ihop och skickas ut med en prisvärd portolösning. Det är egentligen en ganska komplex hantering av den fil som vi skickar till Åtta.45 Tryckeri, säger Fredrik Wallin.

– Tidigare var ju postala utskick det enda sättet att kommunicera personliga erbjudanden och bonusar med kunden. Nu gör vi detta digitalt till de som vill ha det digitalt, men våra undersökningar visar att det är väldigt många som vill ha sina erbjudanden hem i brevlådan, säger Fredrik Wallin.

Vill du ha mer information om variabla utskick och DR? Kontakta:

Åtta.45 Tryckeri Tommy Jansson
Tommy Jansson
070-984 98 55
tommy.jansson@atta45.se

Taggar: kundcase