5 TIPS FÖR ATT
AKTIVERA DITT VARUMÄRKE

Publicerad

AKTIVERA DITT VARUMÄRKE MED HJÄLP AV DINA KUNDER OCH MEDARBETARE.

På dagens globala marknad är konkurrensen stenhård. Det finns fler kanaler än någonsin att nå ut genom men aldrig har budskapet varit viktigare för att nå igenom bruset. Ditt företag måste ha något att säga. Framförallt behöver budskapet stå för något som bottnar i äkthet om du vill väcka kunders intresse.

Det gäller alltså att aktivera sitt varumärke. Här kommer fem konkreta tips.

Åtta.45 Tryckeri 1. ANALYS OCH ÄKTHET
Kärnfulla budskap, fantastiska bilder och utmärkt copywriting måste baseras på äkthet om de ska betyda något. Djupdyk i hur medarbetare, kunder, partner och allmänheten uppfattar ditt varumärke och utvärdera mot hur du skulle vilja uppfattas. Förändringsarbetet och en eventuell ompositionering börjar inifrån.

Åtta.45 social media

2. LÅT KUNDERNA LADDA VARUMÄRKET MED ENERGI OCH INNEHÅLL
Var aktiv i mötesplatser på nätet där människor utbyter tips, råd, inspiration och kunskap. Kunder känner sig ofta delaktiga i varumärken de bryr sig om och skapar gärna innehåll kring företag och produkter de gillar. Använd den energin genom att (med tillåtelse och korrekt källhänvisning) återpublicera bilder och texter i dina egna kanaler.

Åtta.45 Medarbetare

3. MEDARBETARNAS KÄNSLOR SPRIDS
Genom att göra medarbetarna delaktiga i företagets mål och strategier ökar ofta förståelsen och engagemanget från deras sida. Anställda som i såväl kundmöten som i sina egna kanaler förmedlar rätt känsla för varumärket skapar ringar på vattnet. När kvaliteten i företagets produkter och tjänster liksom servicen håller hög nivå stärker det varumärket.


Åtta.45 multibrand

4. AKTIVERA I RÄTT KANAL
Baserat på var din målgrupp befinner sig väljer du en kanal eller flera. Cap&Design väljer ett tryckt magasin för att nå formgivare och designers. För andra är det rätta att bygga ett starkt community i sociala medier. Oavsett var konversationerna tar plats behöver du välja aktiviteter som engagerar just din målgrupp.


Åtta.45 Tryckeri Tidning Magazine

5. SE TILL ATT DINA PRODUKTER TAR PLATS
Färgstarka produkter sticker ut och syns. Rejält. Produkter som speglar ditt varumärke och syns i bruset ger ett långvarigt intryck hos kunder och gör att ditt varumärke är aktuellt. En exklusiv trycksak har till exempel ett längre liv än ett Facebook-inlägg som har hamnat längst ned i flödet dagen efter. Därför vinner du på att skapa produkter som verkligen fångar människors uppmärksamhet – det signalerar att ditt varumärke är spännande och sådant kommer man ihåg. En trycksak med härlig färg och form stimulerar människor, och det är ju inte så dumt om produkten är så inspirerande att bilden av den delas på Instagram några gånger om … Så var inte rädd för att sticka ut hakan med dina produkter.

Ditt varumärke behåller inte sin identitet av sig självt, det måste hela tiden laddas på med nytt innehåll och ny energi. Hur gör du för att aktivera ditt varumärke?

Vi på ÅTTA.45 Tryckeri har alltid fina tips och idéer på lager. Använd gärna oss som bollplank när det gäller framställande av trycksaker.


Har du frågor kring detta? Kontakta Sara V-Sjöberg på 08-553 348 83 eller sara.v.sjoberg@atta45.se så hjälper hon dig!

LÄS ÄVEN:


UPPTÄCK FÖRDELARNA MED
KUNDANPASSAD E-HANDEL



IT’S SHOWTIME!
40 TIPS INFÖR MÄSSOR!


Taggar: kunskap